Te Anau-Fox Glacier da's een behoorlijk eind - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu Te Anau-Fox Glacier da's een behoorlijk eind - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu

Te Anau-Fox Glacier da's een behoorlijk eind

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg cor

03 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Vanmorgen om 07.30 uitgechecked uit het wel goede maar enigszins depressieve hotel in Te Anau.Erg vroeg maar we hadden een forse rit voor de boeg, zo'n kleine 600 km en da's hier toch iets anders als in ons vlakke kikkerlandje. Omdat we zo vroeg reden was de weg de eerste 200 km helemaal voor ons alleen, heerlijk rustig en we konden goed gang maken.Als er hier een camper of een bus of vrachtwagen voor je zit,val je zo terug naar60 km en duurt het tijden voor je in kan halen, te weinig overzicht vanwege al dat geslinger de slang.Tot Queenstown adden we de weg al een keer heen en een keer terug gereden, dit werd dus de derde keer en het begon erg bekend te worden, daarna de 'scenic'-route naar de Westkust naar Haast.Jeetje wat een uitzichten,zo mooi,zo wijds, zo groen.
Ondanks de afstand die we vandaag moesten toch nog een stukje bos gelopen, heel anders, veel varens, boomvarens en allerlei mossen en plantjes in de bomen, overal beekjes.Dit is trouwens een vogeltjes land.Je ziet en hoort ze overal,vanalles,maar ook erg veel mussen.O,ja ik heb nog niet vertelt van de possums,die schijnen hier een plaag te zijn.We hebben er nog nooit een in levende lijve gezien.Het is een soort kruising tussen een nerts en een kat.Nog nooit gezien dus in levende lijve maar op iedere 10 kilometer zien we er een plat gereden. De Nieuw Zeelandse overheid moedigt het platrijden ook aan.Bizar! Maar goed, om 5 uur vanmiddag hebben we Fox Glacier gehaald,ook weer een flinke stip op de kaart, maar in werkelijkheid niet groter als Arnemuiden, iets touristischer. We hebben een prima motel, kookgelegenheid, goeie badkamer en zit/slaapkamer. Prima maar koken zat er niet in.Leuk restaurant op aanraden van onze erg jonge duitse receptionist en voortreffelijk gegeten. Daarna zag Cor een bordje met 'Gillespie's Beach en extremely dangerous road. Da's dus een rode lap op een stier. Extremely dangerous viel nog wel mee, extremely stoffig was het wel,erg smal en weer erg bochtig maar aan het eind was dus ( na 21 km) Gillespie's beach.
Bizar,ik heb nog nooit zo'n strand gezien. Breed,allemaal vrij grote platte stenen en zwart zand en dan overal grote stukken boomstam, uitgebleekt door zout en zon en dat alles bij elkaar geeft een intens troosteloze aanblik, zo'n einde van de wereld gevoel.Indrukwekkend maar ook triest. En dan nu achter m'n koppie thee nog even schrijven. het weer was vandaag weer stralendblauw tot we bij Fox aankwamen, grote grijze wolken, de gletsjer hebben we nog niet kunnen zien vanwege de bewolking. hopen dat het morgen beter is, we hadden ons voorgenomen met een helicopter over de gletsjer te gaan maar als het zulk weer is, heeft dat geen zin. Duimen maar....tot morgen

• 03 Januari 2012 - 19:06

Peter & Suzanne:

Dit klinkt allemaal heel gezellig, alles wat meer puur natuur, op een bepaalde manier toch wel avontuurlijk. We wensen jullie nog veel plezier. Ditmaal memory stick niet kwijtraken !