Grijze luchten...jammer - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu Grijze luchten...jammer - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu

Grijze luchten...jammer

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg cor

04 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Vanmorgen om 07.00 m'n bed uitgesprongen, hoe zou de bewolking zijn???? Nou, jammer dan,de bergen zijn tot driekwart in de mist;geen helicoptervlucht dus. Gisteren was al net zo grijs. De temperatuur is prima, een graadje of 20,droog, dus wat dat betreft is er niets aan de hand, maar door die laaghangende bewolking kun je de gletsjer maar een klein stukje zien. HEbben we gisteren dus gedaan, naar de voet van de gletsjer gelopen. als je het mij vraagt niet erg indrukwekkend, vieze grijze prut met erg veel stenen en erg veel touristen,voornamelijk chinezen en india. Weinig gletsjer dus,mijn hoop lag op de bovenkant van de gletsjer, die je alleen per helicopter kan bereiken. Het kost een paarcenten, maar dan zie je ook wat. Met al die bewolking dus niet en diepaar centen hou ik dan maar liever in mijn zak. Gisteren nog terug geweest naar dat bizarre strand, Gillespie beach, ook om wat foto's te maken. Het is net een landschap van Salvaor Dali. Het is maar 20 km hier vandaan, maar daar was de lucht wel blauw; de bewolking stroopt gewoon op tegen de berg en kan er niet overheen.
Er ligt hier ook een klein meertje, Lake Matheson, waar je bij helder weer de drie grote bergen(Fox, Franz Josef en Mount Cook} alle drie tegelijk in weerspiegeld kan zien. Rond het meertje gelopen, een redelijke wandeling door een prachtig bos. Alles groeit hier in, op en over elkaar heen, bomen hangen vol met varens en mossen.Omgevallen bomen worden weer doorjonge bomen gebruikt om op of tussen te groeien, een spectaculair effect. o,ja en verxer was het wasdag. Goed geregeld hier: alle hotels en motels hebben een waskamer met een paar wasmachines en drogers en voor fanatici zelfs strijkplank en voor $2,__(da's dus € 1,20) kan je een machine laten draaien. Waspoeder in kleine porties bij de receptie te koop. Programma's duren een half uurtje en klaar is Kees.
Rustige dag dus gisteren, zometeen een korte rit naar Hokitika, 165 km.
Ik ga pakken
Marian

• 05 Januari 2012 - 07:23

Mirjam Verschuur:

Zit hier aanhet ontbijt jullie verslag te lezen. Jammer dat de lucht niet helder is en je dus niet naar de bovenkant van de gletsjer kunt maar zo te lezen is er genoeg ander moois om te zien en van te genieten. Hier regent en stormt het volop (aan de kust geven ze zelfs noordwesterstorm op) dus dan kun je bijnjullie wel spreken van zomerweer.
    groetjes.
    mirjam