In een zijstraat vind je de leukste dingen... - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu In een zijstraat vind je de leukste dingen... - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu

In een zijstraat vind je de leukste dingen...

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg cor

06 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Fox glacier met enige spijt achter ons gelaten; we hadden hem graag helemaal gezien maar nou ja.
Een redelijk korte rit naar Hokitika, waar we na weer geweldige uitzichten even voor een uur aankwamen.De boeken geraadpleegd en ja hoor dit was onze kans om een echte kiwi te zien, hier zit het National Kiwi Centre.
Ook Hokitika is weer een plaats met 3 straten een koe en een paardekop, dus moeilijk te vinden was het niet. Nu ik het National Kiwi Centre gezien hebverbaast het me niet dat het diertje op het punt van uitsterven staat.Wat een zooitje!! Er waren welgeteld twee hele kiwi's, die (nachtdieren) ten behoeve van de bezoekers uit hun hok werden gejaagd.Mocht wel niet, maar ze hadden wel een paar trucjes. Zo werd de temperatuur omlaag gegooid, er werd met een zaklamp op ze geschenen, dus ja ze kwamen wel te voorschijn. Vreemde vogels en jammer dat het zo moest.
Hokitika is schijnbaar ook het centrum voor de 'greenstone' Inheemse jadiet, mooi bewerkt door de maori's Prachtige stukken gezien,maar de echt mooie stukken zijn onbetaalbaar. Dat was dus heel Hokitika.Arthurs Pass schijnt ook heel mooi te zijn en dabkzij een foutje in onze brochures dachten wij dat dat maar 28 km ver was. Laten we daar 's gaan kijken, maar onderweg kwamen we er achter dat dat een kleine 80 km ver was. Kaart erbij en ik vond, heel uitzonderlijk, een binnendoorweg terug. altijd leuk.!
Na een paar km zagen we allemaala grote hopen steen,zand, puin en Cor vond dat we maar 's moesten gaan kijken wat dat was. Een open goudmijn, zo'n stripmijn,maar wel in gebruik. Er vertrok een man en Cor vroeg of we 's mochten kijken, geen probleem. Halverwege kwamen we de eigenaar tegen die op het punt stond om naar huis te gaan en die gaf ons een prive tour met volledige uitleg. Echt heel interessant.Een niet geplande tour in een zijstraat.
Terug in Hokitika, gegeten en een zaklamp gekocht.Een van de andere nationale uitjes is Nieuw zeeland zijn de glowworm-caves. We hebben er al zoveel aangekondigd gezien dat we er nu 's een moesten bekijken. In Te Anau kon dat voor$ 60,--, hier lag er een gratis aan de overkant van ons motel. Wel werd een zaklamp geadviseerd, vandaar dus en om 22.00 wij opweg. Hartstikke druk met touristen, maar wel leuk om een keer gezien te hebben, allemaal led-lampjes tegen de boswand. Dat was de dag van gisteren. Vandaag moet er 360 km op de teller bijgezet worden. We gaan!
Marian

• 05 Januari 2012 - 20:51

Els:

Lieve allebei, leuk om jullie te kunnen volgen. Hier gaat alles prima. liefs

• 08 Januari 2012 - 13:22

Riet En Pa:

Eindelijk iets te horen van ons.Wat hebben jullie al veel leuke dingen meegemaakt. Wij volgen dan ook met plezier jullie boeiende reisverhalen.
    Wij vonden het super een nieuwjaars-wens te ontvangen per telefoon en dat jullie dit feest op het strand hebben beleefd.Pa is ziek geweest o.a. griep,maar krabbelt nu weer wat op.Morgen eenbezoekje aan de huisarts i.v.m. uitslag bloedonderzoek.Ik had alles afgezegd',dus bij Peter is nieuwjaarsdag gevierd met alle kinderen. Wij lagen vroeg op bed.Rob heeft boodschappen gedaan en Peter heeft voor het inwendige en lekkers gezorgd; dat was prima geregeld. Wij kregen ook nog een s.m.s.van iris en abel, hartstikke leuk.
    Wij zien het volgende verhaal met belangstelling tegemoet.
    De temperatuur is hier abnormaal 11gr.met af en toe het zonnetje, sneeuwklokjes bloeien uitbundig. Ik vind het prima zo.
    Heel veel liefs van pa en riet