Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu

Wellington

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg cor

11 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Wellington

Volgens Marian was het nu mijn beurt om wat te schrijven.
Op het programma stod Te Papa, HET museum van Wellington en NZ. Eerst maar een ontbijtje gescored en daarna een eindje gelopen naar het museum. Mooi opgezet met zoals Iris en Abel schreven veel interactief en genoeg te doen voor de kinderen. Het moet me wel van mijn hart dat volgens mij NZ een klein schuld complex heeft naar de Maori's toe en dat verder hun geschiedenis niet zover terug grijpt. Het komt er hier op neer dat de benen en greenstone vishaken veelvuldig voorkomen en de kop en schotels uit 1900 als pronkstukken geetaleerd worden.
Maar toch leuk om te doen, wat ook goed gedaan wordt, is de flora en fauna vervalsing sinds wij als europeanen hier voet aan wal gezet hebben en wat oor een impact dit heeft op de originele bloemen en beestjes. Ook de ligging van NZ t.o.v. de breukvlakken wordt goed duidelijk gemaakt. Gemiddeld zijn er door deze ligging 14.000 aardschokjes tot serieuze aardbevingen in NZ.
Maar er staan ook een paar pronkstukken van de Maori cultuur, geweldig.
Al met al hebben we er een uur of 4 doorgebracht.
Toen lekker gelunched en op naar de volgende atractie, de cabletrain naar de top om over Wellington uit te kijken en dan door de botanische tuinen terug te kuieren (lees afdalen) naar het centrum. Een leuke en mooie wandeling door een mooi aangelegd park.
En toen nog hier en daar wat gedronken, een westmalle tripel in cafe Leuven bijv. Eten vond Marian daar geen pas hebben, je gaat toch geen Gentse waterzooi eten in NZ!!!! Het was toch ook nog te vroegom te eten dus verder langs de haven gelopen en uiteindelijk maar bij een "chinees"gegeten. Moregen gaan we naar Gladstoneen hebben ze ons geplanned om naar een soort dierentuin te gaan, of we dat doen weten we nog niet, maar dat zien we wel.Misschien gaan we nog even langs de Weta studio's om wat van "in de ban van de ring" te bekijken.
_