Dolfijnentocht - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van cor kalkman - WaarBenJij.nu Dolfijnentocht - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van cor kalkman - WaarBenJij.nu

Dolfijnentocht

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg cor

23 Mei 2015 | Indonesië, Lovina

Vanmorgen bizar vroeg op:05.15. Na wat wikkken en wegen hadden we gisteravond besloten toch de dolfijnentocht te maken. Iris en ik hadden een paar dagen geleden in een kleine warung een t-shirt, een broek en een bloesje gekocht en daar een tijdje gebabbeld met de verkoopster en haar man,die kapitein was van een riggertje. Riggertjes zijn heel smalle uitgeholde boomstammen met links en rechts twee draagvleugels van bamboe, waardoor ze heel stabiel worden. Achter elkaar zittend kan je er met een man of drie /vier in. De motor is een long tail. Sympathieke 'captain', dus de jongens zijn giesteravond gaan boeken. Er is onder de 'captains' een soort consortium opgericht en de prijzen zijn tegenwoordig 'fixed' bij iedereen 100.000 roepie p.p. Net als de vorige keer was het een bizarre ervaring. De zee was prachtig rustig, een klein beetje wind, net lekker en een enorme rust. In eerste instantie dachten we dat de 'Bonanza” (met Iris, Abel en Dirk) en de 'Cobra” (met Cor, Nils en mij) de enige twee boten waren. Mooi mis. Naarmate we dichter bij de dolfijnenspot kwamen, doken er meer bootjes op. Uiteindelijk meer als 40. En dan begint het wachten. Zodra er een groepje dolfijnen gespot wordt duikt iedereen er in volle vaart op af. De beestjes zijn dan even boven, verdwijnen weer, we wachten weer en dan begint het hele ritueel opnieuw. Bizar. Het had wel wat weg van leeuwen spotten in de Masa Mara, maar dan op het water..Om 08.00 waren we weer terug voor het gebruikelijke ontbijt in Rumah Kita. Gebakken bananen met gulah djawa, noedels, yoghurt met vers fruit. Het systeem is dat 's avonds als de dames de vaat gedaan hebben (meestal Ilo) we een boekje krijgen waarin iedreeen opschrijft wat ze voor ontbiijt willen en de tijd van het ontbijt. Hier wordt dan druk onderhandelt, zo van wie wil een half portie gebakken banaan ruilen voor een half portie yoghurt met fruit. Iris, Cor, Abel en Dirk gaan nogal eens voor gebakken rijst of noedels. Nils en ik zijn nogal fruit. Gebakken bananen ontbreken nooit.
Na wat geluier aan het zwembad, besloten Nils en Iris om scotters te huren. Kost geen drol, 2,50 euro.
Bij Iris hadden de overgebleven mannen wat bedenkingen,;ze had nog nooit scooter gereden, links rijden, de drukte enz.
Na tien minuten stonden we dus ook al eerste hulp te verlenen. Miep had een te korte bocht genomen, was onderuit gegaan en had toen de gashandel niet losgelaten: resultaat een geschaafde elleboog,knie. Blauwe plekken en een gekneusde voet. De hele straat was uitgelopen voor de gekke blanda goreng en is nu hier in de straat een kleine beroemdheid. De schade aan de scooter werd gesetteld op 20 euro en bij haar is het voornamelijk het behang. Na de wondroos en de schaven en blauwe plekken zien haar benen er volkomen niet meer uit.
De rest van de dag geluierd, gegeten, gin tonic gedronken, gelezen en gepokerd.

Groetjes Marian,