Bali MasterChef - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van cor kalkman - WaarBenJij.nu Bali MasterChef - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van cor kalkman - WaarBenJij.nu

Bali MasterChef

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg cor

28 Mei 2015 | Indonesië, Lovina

Eindelijk de lang verwachte kookles van Ma-Kim.
De dag begon zoals ieder ander, rustig opstaan met een bakje koffie waar je op het einde van het bakje echt wakker moest zijn anders maakte de op de bodem liggende koffiedrap je wel ter plekken wakker.
Iedereen keek en vergeleek wat de muggenaanval van afgelopen nacht had gedaan, de sterke verhalen van falende klamboe's en de bijbehoorde veldslag, het vergelijken van de wonden zoals het iedere ochtend gebeurde.

De MasterClass zou pas om 11:30 beginnen dus de kandidaten gingen zich maar mentaal voorbereiden aan het zwembad. Naarmate de tijd verstreek nam de spanning zichtbaar toe, wat zou de masterclass inhouden en natuurlijk de eleminatie daarna. Wie ging er vandaag naar huis!!

Eindelijk was het dan zover, Ma-Kim met als begeleiding haar zoon Putu kwamen de keuken binnen.
De kandidaten stonden gespannen klaar met kladbokjes in de aanslag.

En nu even zonder gekheid.
Ma-Kim en haar zoon Putu verzorgden voor ons de kookles. We hebben ontzettend veel tips en een paar leuke recepten gekregen, iets waar de thuisblijvers zeker van gaan genieten (en nee, ik ga nog niet verklappen welke recepten).

Eerst begon de voorbereidingen, wij deden het in het klein terwijl ze in de “grote” keuken het in het groot deden voor de lunch. In het totaal waren het 3 gerechten die we gingen maken, met daarbij de nodige uitleg over de balinese keuken. Er werd veel gebruikt gemaakt van de tsjobek (een soort vijzel) en Ma-Kim vond het echt niet erg om die blanda's aan het werk te zetten. Veel lombok besar en knoflook en met de geuren in de keuken stond iedereen al snel te watertanden.
Na de voorbereidingen in de keuken van ons huisje mochten we een kijkje nemen in de “grote” keuken. De ingredienten werden letterlijk ter plekke van de boom geplukt en na de uitleg van het bakken en grillen werd het tijd om die ondertussen rammelende magen maar eens te vullen.

Na deze fantastische masterclass en echt geweldige lunch zat iedereen voldaan uit te buiken bij het zwembad en hebben we eigenlijk verder niks meer gedaan.