het noordelijkste puntje - Reisverslag uit Mangonui, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu het noordelijkste puntje - Reisverslag uit Mangonui, Nieuw Zeeland van cor kalkman - WaarBenJij.nu

het noordelijkste puntje

Door: marian

Blijf op de hoogte en volg cor

27 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Mangonui

Ben ik weer. Verslag van gisteren. We zijn naar het aller noordelijkste puntje van nw zeeland gereden, Cape Reinga. Er staat daar een vuurtoren(tje), er komen twee oceanen bij elkaar(dat kan je ook werkelijk zien) en het is de plaats waar de maori-geesten vertrekken naar Hawaiki,zeg maar het hiernamaals.De eerste twee zijn tastbaar,die laatste is een kwestie van geloof. Het was een rit van 100 km,maar we hebben onderweg de locale bezienswaardigheden gedaan. De eerste was het Kauri- kingdom.Hier worden bomen, die zo'n 45 000 jaar in het moeras gelegen hebben verwerkt tot slabakken,broodplanken en ander toeristenspul. De bomen, kauri-bomen zijn indrukwekkend. In een hebben ze een trap uitgehakt, een spiltrap, ongelofelijk wat een omvang. De bomen zijn zo'n 45 000 jaar geleden massaal omgegaan. Niet precies bekend waarom, waarscijnlijk een meteoriet of een vulkaanuitbarsting en zijn bedekt door blubber, aarde of zoiets en daardoor goed geconserveerd en er zijn er plenty. Nu worden ze opgegraven en verwerkt. Vrij zacht hout. Hierna leidde het pad langs de gum-diggers, Is heel lang gedaan voor de verfindustie, voor vernis, maar is gewoon barnsteen wat er in tonnen gelegen moet hebben. Nu schaars en nu gebruikt voor sieraden. Een dorpje van gumdiggers is nagebouwd(ik klaag nooit meer over accomodatie!!!) en het hoe, waarom en wanneer werd uitgelegd.Wel leuk.
Drukke dag want we hebben 90 mile beach ook nog gedaan(een enorm breed en lang strand, waar je ook met de auto op mag, wel effe uitkijken met het tij) en de gigantische zandduinen, waar van af gesurfd wordt. Je klimt dus op een duin van 140 meter hoog met je surfbordje, gaat erop zitten en zoeft naar beneden. Jullie snappen dat cor en ik dat NIET gedaan hebben. Ik heb ze zien zwoegen naar boven, een stap omhoog,halve stap naar beneden zakken en weer een stap omhoog. Die duinen zijn echt een fenomeen, alsof gigantische vrachtwagens er gelost hebben, zo is er zand en zo is er bos en weiland,bijna een rechte lijn, geen overgangsgebied en mijn god wat zijn die dingen hoog. Verder onderweg uitzichten, maar daar zijn ze hier in gespecialiseerd. De Thai hier maar weer opgezocht,want het eten is hier saai,lam biefstuk en overal greenlipmussels, die wij niet lekker vinden.Ongeveer 3 keer zo groot als onze Zeeuwse mossel en erg kauwerig. Hier vinden ze ze heerlijk,gekookt,gefrituurd, maar geef mij de zeeuwen maar!
Vandaag gaan we naar Waitangi,stond eigenlijk voor gisteren op,maar het weer was gister geweldig,dus beter voor de Kaap Reinga en vandaag is het bewolkt met meer wind. Wordt vervolgd. Marian

• 01 Februari 2012 - 15:50

Riet En Pa: