van de regen in de zon - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van cor kalkman - WaarBenJij.nu van de regen in de zon - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van cor kalkman - WaarBenJij.nu

van de regen in de zon

Door: marian

Blijf op de hoogte en volg cor

22 Mei 2013 | Spanje, Córdoba

Gisteren een heel verslag getikt, maar het verdween toen we het wilden plaatsen, balen dus, nu net weer het hele verhaal van gisteren en vandaag getikt en weer... weg. Baal, baal baal. Drie keer is scheepsrecht, nu moet het lukken anders krijgen jullie cordoba nooit meer te lezen want dan kap ik ermee.
Gisteren dus vertrokken uit zuheros, alles grijs dus op het gemakje ontbeten, gepakt enzo, on 11.30 gaan rijden. Gestopt in Castel del Rio, je raadt het al een gehucht met een...kasteel in de steigers. Cafe solo was wel erg goed. Een goeie espresso voor altijd belachelijk weinig en ze hebben het overal. Volgende stop in de kaliefenroute was Montillo, een stadje waar ze een witte wijn maken die concurreert met de sherry van Jerez, maar niet met alcohol verterkt wordt. Cor moest even een glaasje proeven en hij is om, 't is lekkerder als sherry vindt hij. Al die dorpen hebben wel iets, maar alleen niet tussen 13.30 en 18.30 want dan is alles dicht en op slot. Luiken naar beneden, geen winkel open niets. Toen door naar Cordoba. Het landschap veranderde van de monocultuur van olijfbomen, goh ik heb er zoveel gezien, naar meer gemengd met wijngaarden, graan e.d.
Cordoba zelf is een puzzel. Ons hotel ligt in de muur van de oude stad. Makkelijk te vinden zou je denken, maar de ingang ligt wel aan de binnenkant van de oude stad en de straatjes zijn smal, kriskras, veel eenrichtingsverkeer, je raakt je richtingsgevoel absoluut kwijt. We zijn er natuurlijk gekomen, maar zelfs de parkeergarage onder het hotel heeft iets van kruip door, sluip door en als cor hem zelfs een beetje eng vindt wil dat wat zeggen.
Gisteravond nog naar een flamingo uitvoering geweest, heel professioneel, niet commercieel. Erg goed. Half een afgelopen dus ik was op!!!!.
Voor ik verder ga zetten we dit eerst op 'waar ben je' voor het geval dat.....

Zo, da's gelukt. Verder met vandaag. Prima geslapen. Een erg nieuw en erg modern hotel. Vanmorgen hier niet ontbeten. De lucht was strak blauw en ons reisburo had al gemeld dat buiten ontbijten niet alleen gezelliger is, maar ook stukken goedkoper. Hier is het ont bijt 15,-- p.p. en met z'n tweeen op een terrasje waren we voor samen € 8,-- kwijt. Overal terrasjes , winkeltjes en oude gebouwen met de meest geweldige binnenplaatsen. De romeinen zijn hier voor christus al begonnen; de grote brug is daar nog een overblijfsel van. Erg lang in handen van de Moren geweest. De moskee die ze in de loop van een paar honderd jaar ( van 500 -900) gebouwd hebben was ons doel van de dag.
De Mezquita, wat een ding, ongelofelijk zo groot en zo knap gebouwd, erg indrukwekkend. Het wordt vreemd als de Spanjaarden er in 1500 een kerk van gaan maken. Een erg vreemde combinatie, enorme altaren, veel goud en zilver en ontelbare nissen met schilderijen van alle mogelijke heiligen en dat allemaal in een gigantiche moskee. Vreemd en eigenlijk ook vaak wel erg lelijk. Ze hadden het beter moskee kunnen laten.
Hierna een uurtje een rondrit gemaakt in paard en wagen. Eigenlijk een koetsje met twee paardjes. Erg leuk, plat spaanse uitleg van de koetsier waar we de helft van begrepen, maar hij deed zijn best en wij maar "si, si" roepen en " muy grande" en zulke termen. Hij blij, wij blij. Kon ook niet anders wanr dit was de eerste strak blauwe dag met 25 -30 graden. Nu in een binnen plaatsje van het hotel( waar je mag roken) het reisverslag en een glaasje wijn.
Morgen door naar sevilla

Marian

• 23 Mei 2013 - 09:12

Abel En Iris:

Wat een frustratie met dat schrijven! maargoed, het is gelukt :)

Klinkt allemaal weer heerlijk!

Vanavond hebben we de witloftaart-date ;) en een potje poker. Hier dus alles prima :D

• 23 Mei 2013 - 12:21

Judith En Dirk:

Hallo!!!!

Goed om te lezen dat jullie genieten. Hier regent het nog steeds hoor :-(

Afgelopen week ben ik (judith) op de westerschelde geweest om lamsoren te snijden, dat was het hoogtepunt van mijn vakantie, met 10 graden en miezer was het best fris.... Maar wel ontzettend interressant en ik ben weer even goed uitgewaaid. Dan als afsluiting nog een paar oesters, vervelend. Vanavond gaan we aan de witloftaart van Iris dus ik ben benieuwd.

Veel plezier en hou ons op de hoogte. Het is altijd leuk om jullie avonturen te lezen!