in en rond Zuheros - Reisverslag uit Zuheros, Spanje van cor kalkman - WaarBenJij.nu in en rond Zuheros - Reisverslag uit Zuheros, Spanje van cor kalkman - WaarBenJij.nu

in en rond Zuheros

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg cor

20 Mei 2013 | Spanje, Zuheros

Vandaag eindelijk weer een fatsoenlijk zonnetje. Ontbeten op het terras met uitzicht op Zuheros en ontelbare olijfbomen.
Vandáag staat het dorp op het programma. Een schitterend wit gehucht met kasteel. Maar je bent er zo doorheen. Ze hebben hier ook nog een paar grotten, met vleermuizen, stalagnieten en tieten, maar ook met 700 treden. Daar zijn we dus niet in geweest. Daarna door naar Baenas, een wat groter wit gehucht met..........., jawel weer een kasteel, deze zat in de steigers en wordt gerestaureerd c.q. opnieuw opgebouwd met E.U. geld, zoals allemaal die in de steigers staan. De vorige verbouwing bij het kasteel op weg naar Zuheros ging € 1.215.981,01 kosten. Die ene cent doet 't 'm. Maar goed het is een stuk cultuur waar je u tegen moet zeggen.
Al die kastelen zijn met elkaar verbonden d.m.v. uitkijk torens boven op heuvels en ik denk net als in de ban van de ring konden ze elkaar waarschuwen met grote vuren. Als je langs aldie kastelen rijdt volg je de kaliefen route en die kastelen hebben hun oorsprong in de 11e en 12e eeuw.
Maar goed Baenas, daar zijn we bij een olijfbedrijf op bezoek geweest. Niet zomaar een, maar eentje die de beste olijfolie maakt ter wereld, althans dat zeggen ze zelf. Het bedrijf heet Nunez de Prado en levert ook aan de Sligro.
We hebben daar een rondleiding gehad en gezien hoe er van olijven olie wordt gemaakt. Erg leuk.
Daarna gelunched, maar niet echt waar voor je geld. Toen door naar Priego de Cordoba, wederom een schitterend gelegen wit dorpje tegen een helling met natuurlijk een....... en nog wat mooie kerkjes en nauwe straatjes. Erg leuk met een Punto, iets groter en je maakt schade. Het was daarna weer tijd om naar ons hotel te gaan en te kijken hoe het met de zwaluwen staat. Deze hebben overal in ons hotel nesten gebouwd tot zelfs in de receptie aantoe, heel leuk en als je een foto maakt met flits dan komen er 4 tot 5 kopjes naar boven die voer willen hebben.
Ze hebben zelfs de krant gehaald.
Zo dat was het weer voor vandaag.
Groeten,
Cor

• 20 Mei 2013 - 23:46

Abel En Iris:

hallo hier vanuit een regenachtig Nederland ;)

klinkt allemaal gezellig! jammer wel dat jullie de grotten dus niet in zijn gegaan maar ach....stalagmieten en -tieten heb je wel vaker gezien :)

goed ook dat het weer weer (twee keer weer achter elkaar?!) aantrekt.

nog steeds jaloers op de mooie terrasjes en het eten&drinken! hier dus nog steeds half herfst. Pinksteren ook net gehad, was lekker druk. verder allemaal z'n gangetje en we hopen binnenkort wat foto's te mogen aanschouwen :)

voor de rest met iedereen goed (ook Dikkie, Pepijn en Nils ;))

xx en kijken uit naar het volgende verslag!

dikke knuf van ons (abel en iris)

• 21 Mei 2013 - 20:08

Els:

Klinkt allemaal erg goed, behalve misschien dan al die kastelen, toch ben ik nog steeds jaloers, hier is het winter, en het wordt nog kouder, natte sneeuw en hagel en zo. Ok, nu genieten jullie dus dubbel, da's ook de bedoeling, liefs